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Original title:
Modeling of Automotive HVAC Units Using Proper Orthogonal Decomposition
Translated title:
Modellierung von Fahrzeug-Klimaanlagen mittels Proper Orthogonal Decomposition
Author:
Christ, Paul
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.); Köhler, Jürgen (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie; ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik
TUM classification:
MTA 600d; CIT 280d; ERG 420d
Abstract:
A Reduced Order Model approach for HVAC units is developed for model-based climate control to eliminate costly temperature sensors and increase comfort. The methodology combines the strength of well established first law modeling methods with Proper Orthogonal Decomposition (POD) to form an accurate description of flow and mixing in HVAC units. The HVAC model was calibrated by measurement data and comprehensive validation data was obtained. High accuracy of the predicted outlet temperatures and...     »
Translated abstract:
Eine niederdimensionale Modellierungsmethode wurde zur modellbasierten Regelung von Fahrzeug-Klimaanlagen entwickelt. Die Methode verknüpft physikalische Modellansätze mit der Proper Orthogonal Decomposition, um die Strömung und Mischung im Klimagerät zu beschreiben. Das Modell wurde mit Messdaten kalibriert und anhand zusätzlicher Validierungsmessungen evaluiert. Dadurch konnte gezeigt werden, dass das Modell die Ausblastemperaturen mit hoher Genauigkeit vorhersagt und die modellbasierte Regelu...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1464400
Date of submission:
18.12.2018
Oral examination:
29.05.2019
File size:
17796727 bytes
Pages:
176
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20190529-1464400-1-2
Last change:
12.06.2019
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