Modellbildung und deren Genauigkeit zu experimentellen Ergebnissen
Translated title:
3D Finite Element Simulation in Vibroacoustics
Translated subtitle:
Guidelines for Matching Models and Experiments
Author:
Langer, Patrick
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Marburg, Steffen (Prof. Dr.)
Referee:
Marburg, Steffen (Prof. Dr.); Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MTA 900d
Abstract:
Die vorliegende Arbeit befasst sich mit der Abbildungsgenauigkeit dynamischer und akustischer Eigenschaften von realen monolithischen Bauteilen und verschraubten Baugruppen mittels 3d Finite-Elemente-Modellen. Neben einer hohen Genauigkeit der berechneten Lösungen wird ein schlankes und effizientes numerisches Modell entwickelt. Schlank bedeutet ein Modell mit minimaler Anzahl an einflussreichen Parametern und Variablen zu kreieren und dabei die Qualität der Ergebnisse weiterhin zu gewährleisten.
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Die vorliegende Arbeit befasst sich mit der Abbildungsgenauigkeit dynamischer und akustischer Eigenschaften von realen monolithischen Bauteilen und verschraubten Baugruppen mittels 3d Finite-Elemente-Modellen. Neben einer hohen Genauigkeit der berechneten Lösungen wird ein schlankes und effizientes numerisches Modell entwickelt. Schlank bedeutet ein Modell mit minimaler Anzahl an einflussreichen Parametern und Variablen zu kreieren und dabei die Qualität der Ergebnisse weiterhin zu gewährleisten...
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Translated abstract:
The present work furthers a more profound approach for 3d structure modeling with the Finite Element Method. An emphasis lies on structural dynamics, the eigenfrequencies, and their respective modes. The scope is to improve the validity of complex models in general, and that of an engine-transmission-assembly in particular. Additionally, lean modeling will be focused. This means to minimize input parameters while
achieving a specified solution quality. This modeling strategy for 3d FE-models makes the accurate calculation of an engine-transmission-assembly‘s eigenfrequencies related to global modes possible. The numerical models are validated via experimental modal analysis.
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The present work furthers a more profound approach for 3d structure modeling with the Finite Element Method. An emphasis lies on structural dynamics, the eigenfrequencies, and their respective modes. The scope is to improve the validity of complex models in general, and that of an engine-transmission-assembly in particular. Additionally, lean modeling will be focused. This means to minimize input parameters while
achieving a specified solution quality. This modeling strategy for 3d FE-models ma...
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