This publication-based doctoral dissertation explores interaction concepts for cooperation. Specifically, it investigates social cooperation between drivers as well as human-machine cooperation between cars and their drivers. The research goals—design of cooperative interaction, investigation into its subjective perception, and motivating humans to cooperate—are based on lane changes. Human-centered design methods govern a game-theoretic analysis, multimodal design, iterative implementation, and driving-simulator evaluations of the final interaction concepts for cooperative driving. Five papers pursue these research goals and the dissertation ultimately proffers ten cross-domain-applicable design recommendations.
«
This publication-based doctoral dissertation explores interaction concepts for cooperation. Specifically, it investigates social cooperation between drivers as well as human-machine cooperation between cars and their drivers. The research goals—design of cooperative interaction, investigation into its subjective perception, and motivating humans to cooperate—are based on lane changes. Human-centered design methods govern a game-theoretic analysis, multimodal design, iterative implementation, and...
»
Translated abstract:
Diese publikationsbasierte Doktorarbeit untersucht kooperative Interaktionskonzepte, insbesondere zur sozialen Kooperation zwischen Fahrern, sowie zur Mensch-Maschine-Kooperation zwischen Fahrzeugen und deren Fahrern. Die Forschungsziele basieren auf dem Fahrstreifenwechsel: der Entwurf kooperativer Interaktion, die Erforschung ihrer subjektiven Wahrnehmung, und die Motivation von Menschen zur Kooperation. Nutzerzentrierte Gestaltungsmethoden führen zu einer spieltheoretischen Analyse, multimodalen Entwürfen, einer iterativen Implementierung und Fahrsimulatorevaluationen der finalen Interaktionskonzepte für kooperatives Fahren. Während die Forschungsziele anhand von fünf Veröffentlichungen erkundet werden, gibt die Arbeit zehn domänenübergreifende Gestaltungsempfehlungen.
«
Diese publikationsbasierte Doktorarbeit untersucht kooperative Interaktionskonzepte, insbesondere zur sozialen Kooperation zwischen Fahrern, sowie zur Mensch-Maschine-Kooperation zwischen Fahrzeugen und deren Fahrern. Die Forschungsziele basieren auf dem Fahrstreifenwechsel: der Entwurf kooperativer Interaktion, die Erforschung ihrer subjektiven Wahrnehmung, und die Motivation von Menschen zur Kooperation. Nutzerzentrierte Gestaltungsmethoden führen zu einer spieltheoretischen Analyse, multimoda...
»