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Original title:
Gestaltung der Fahrdynamik beim Fahrstreifenwechselmanöver als Rückmeldung für den Fahrer beim automatisierten Fahren
Translated title:
Design of Driving Dynamics during Lane Change Maneuvers as Feedback for the Driver in Automated Driving
Author:
Lange, Alexander
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Eckstein, Lutz (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Automatisiertes Fahren, Fahrdynamik, Rückmeldung, vestibuläre Sinneswahrnehmung, Fahrverhalten
Translated keywords:
automated driving, driving dynamics, feedback, vestibular perception, driving behavior
TUM classification:
TEC 900d
Abstract:
Beim teil- und hochautomatisierten Fahren spielt die Rückmeldung von Informationen über den Zustand und die Absicht des Automationssystems an den Fahrer eine wichtige Rolle. In dieser Arbeit werden Gestaltungsempfehlungen für die Fahrdynamik des automatisierten Fahrstreifenwechselmanövers erarbeitet, welche die vestibuläre Rückmeldung von Informationen an den Fahrer unterstützen. Die Empfehlungen basieren auf aus der Literatur sowie in zwei Probandenstudien im Realfahrzeug gewonnenen Ergebnissen...     »
Translated abstract:
In partially- and conditionally automated driving feedback of information on the automation system’s state and intention is essential for the driver. In this thesis design recommendations for the dynamic driving behavior during an automated lane change maneuver are developed, which support vestibular feedback of information to the driver. The recommendations are based on literature and the results of two studies conducted in a testing vehicle.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1366901
Date of submission:
04.07.2017
Oral examination:
31.01.2018
File size:
4447734 bytes
Pages:
164
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20180131-1366901-1-0
Last change:
05.04.2018
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