User: Guest  Login
Original title:
Energieeinsparpotential im Fahrwerk von Kraftfahrzeugen
Translated title:
Energy Saving Potential in the Chassis of Automobiles
Author:
Schultze, Andreas Rainer
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Mayer, Ralph (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Energieeffizienz, Fahrwerk, Einsparpotential, Nutzerverhalten, Fahrdynamik, Fahrwerksoptimierung
Translated keywords:
Energy losses, energy efficiency, vehicle dynamics, suspension, two-track model, real driving data, simulation of energy losses, chassis
TUM classification:
VER 020d
Abstract:
Zur Erhöhung der Energieeffizienz werden in dieser Arbeit die Potentiale im Fahrwerk abgeschätzt. Nach Bewertung des Stands der Wissenschaft bezüglich Energieverlusten und Potentialen im Fahrwerk wird ein Vorgehen entwickelt, die Verluste und deren Auswirkungen auf den Fahrzeugverbrauch zu bewerten. Anschließend erfolgt am Beispiel eines Fahrzeugs die Abschätzung von Reduktionsmöglichkeiten des Fahrzeugverbrauchs durch technologische Verlustoptimierung der Komponenten und eine Konzeptoptimierung...     »
Translated abstract:
In order to improve the energy efficiency of automobiles, the potential in the chassis is evaluated. A method for evaluating the losses and effects on the energy consumption is developed after analyzing the state of art regarding losses and potentials in the chassis. Subsequently the energy consumption’s reduction potential is evaluated. Therefore loss optimized chassis components and an optimized chassis concept regarding energy efficiency is used.
ISBN:
978-3-8439-3848-8
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1436731
Date of submission:
16.05.2018
Oral examination:
29.10.2018
Last change:
11.02.2019
 BibTeX