Modeling of Combustion, Flow and Heat Transfer in Methane-Oxygen Liquid Rocket Engines
Translated title:
Modellierung von Verbrennung, Strömung und Wärmetransport in Methan-Sauerstoff Flüssigkeitsraketentriebwerken
Author:
Rahn, Daniel Karl
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Haidn, Oskar (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Haidn, Oskar (Prof. Dr.-Ing.); Gerlinger, Peter (Prof. Dr.-Ing.)
Language:
en
Subject group:
TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein)
TUM classification:
VER 700
Abstract:
This research work presents a novel modeling concept to deliver reliable and efficient predictions for methane-oxygen rocket thrust chambers. By capturing highly non-adiabatic conditions and the important kinetic rate effects, the thermo-chemical state incorporating real gas multi-phase phenomena can be estimated from a multi-dimensional manifold. Its capabilities are confirmed against higher fidelity numerical data and experimental measurements from a cryogenic sub-scale test bench, for which the work provides insights into the physical phenomena covering various operating points and coolant system architectures.
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This research work presents a novel modeling concept to deliver reliable and efficient predictions for methane-oxygen rocket thrust chambers. By capturing highly non-adiabatic conditions and the important kinetic rate effects, the thermo-chemical state incorporating real gas multi-phase phenomena can be estimated from a multi-dimensional manifold. Its capabilities are confirmed against higher fidelity numerical data and experimental measurements from a cryogenic sub-scale test bench, for which t...
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Translated abstract:
Diese Arbeit präsentiert ein neues Modellierungskonzept als Grundlage zuverlässiger und effizienter Vorhersagen für Methan-Sauerstoffraketentriebwerke. Durch die Berücksichtigung nicht-adiabater Strömungen und der wichtigen Reaktionskinetik, kann der lokale thermo-chemische Zustand inklusive Realgas- und Mehrphaseneffekten aus einer mehrdimensionalen Abhängigkeit bestimmt werden. Dies wird durch einen Vergleich mit höherwertiger Numerik und experimentellen Daten einer kryogenen Testkammer nachgewiesen, wobei Einblicke in die physikalischen Phänomene einer Variation des Betriebspunktes und des Kühlsystems ermöglicht werden.
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Diese Arbeit präsentiert ein neues Modellierungskonzept als Grundlage zuverlässiger und effizienter Vorhersagen für Methan-Sauerstoffraketentriebwerke. Durch die Berücksichtigung nicht-adiabater Strömungen und der wichtigen Reaktionskinetik, kann der lokale thermo-chemische Zustand inklusive Realgas- und Mehrphaseneffekten aus einer mehrdimensionalen Abhängigkeit bestimmt werden. Dies wird durch einen Vergleich mit höherwertiger Numerik und experimentellen Daten einer kryogenen Testkammer nachge...
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