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Original title:
Analyse der Steifigkeit von hydraulischen Bremssystemen unter dem Einfluss von Luft in Krafträdern
Translated title:
Analysis of the Rigidity of Hydraulic Brake Systems under the Influence of Air in Two-Wheelers
Author:
Eisele, Andreas
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Mayer, Ralph (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Bremsflüssigkeit, Bremssystem, Motorrad, Luftlöslichkeit, Gaslöslichkeit, Ursachenanalyse
Translated keywords:
brake fluid, brake system, gas solubility, air solubility, motorcycle, root cause analysis
TUM classification:
VER 020
Abstract:
Diese Forschungsarbeit untersucht die Steifigkeit von hydraulischen Bremssystemen für die Ursachenanalyse eines häufigen Problems: Der sog. "weichen Bremse". Dieser Problemfall wird mithilfe eines neu entwickelten Ursachenanalyseverfahrens untersucht. Grundlagenversuche zeigen, dass die Luftlöslichkeit von Bremsflüssigkeit durch Gaskavitation zu einer weichen Bremse führen kann. Fahrzeugerprobungen zeigen das Auftreten in realen Anwendungsfällen und die Wirksamkeit von entwickelten Lösungsmaßnah...     »
Translated abstract:
This research investigates the stiffness of hydraulic brake systems for root cause analysis of a common problem: the so-called "spongy brake". This problem case is studied in detail using a novel root cause analysis method. Experiments show that the air solubility of brake fluid can lead to spongy brakes due to gas cavitation. Real driving tests show the occurrence in real applications and the effectiveness of developed solution measures.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1591637
Date of submission:
02.02.2021
Oral examination:
29.07.2021
File size:
14277002 bytes
Pages:
151
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20210729-1591637-1-5
Last change:
23.08.2021
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