Grundmann, Harry (Prof. Dr.); Fryba, Ladislav (Prof. DrSc.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik; UMW Umweltschutz und Gesundheitsingenieurwesen; VER Technik der Verkehrsmittel
MTA 250d ; MTA 560d ; BAU 760d ; BAU 239d ; UMW 250d ; VER 205d
Abstract:
Zur dynamischen Berechnung des Oberbausystems Feste Fahrbahn wird ein semi-analytisches Modell entwickelt, das die wesentlichen Elemente des Schienenverkehrs enthält. Das Fahrzeug, der Oberbau und der Untergrund sind durch geeignete mechanische Modelle abgebildet und über dynamische Interaktionsbeziehungen verknüpft. Als Lösungsverfahren kommt die Fouriertransformation zum Einsatz, die eine Betrachtung und Bewertung der dynamischen Effekte im Frequenz- und Wellenzahlraum ermöglicht. Die Tragplatte der Festen Fahrbahn wird vergleichend als Balken und als Platte modelliert. Verschiedene Simulationsrechnungen zeigen die Einsatzmöglichketien des Modells.
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Zur dynamischen Berechnung des Oberbausystems Feste Fahrbahn wird ein semi-analytisches Modell entwickelt, das die wesentlichen Elemente des Schienenverkehrs enthält. Das Fahrzeug, der Oberbau und der Untergrund sind durch geeignete mechanische Modelle abgebildet und über dynamische Interaktionsbeziehungen verknüpft. Als Lösungsverfahren kommt die Fouriertransformation zum Einsatz, die eine Betrachtung und Bewertung der dynamischen Effekte im Frequenz- und Wellenzahlraum ermöglicht. Die Tragplat...
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Translated abstract:
A semi-analytical model is developed for the dynamic analysis of slab track (rigid track) systems. The model incorporates the necessary components in railway traffic. The vehicle, the track and the subsoil are modelled in a sufficiently detailed manner. Particular attention is paid to the correct description of the dynamic interactions between wheel and rail and between slab and subsoil. Fourier transform is used as solution technique, which enables the evaluation of the dynamic effects in frequency and wave number domain. The slab is modelled as beam and alternatively as plate. Displacement curves of rail and slab are calculated in the moving coordinate system and frequency spectra of displacements and velocities are determined at fixed points along the track as well as in the subsoil. The model is used to calculate the receptance of rail and slab in frequency domain. The contact force between wheel and rail due to vertical irregularities is determined. A numerical investigation is carried out for the analysis of the relation between maximum rail displacements and vehicle speed.
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A semi-analytical model is developed for the dynamic analysis of slab track (rigid track) systems. The model incorporates the necessary components in railway traffic. The vehicle, the track and the subsoil are modelled in a sufficiently detailed manner. Particular attention is paid to the correct description of the dynamic interactions between wheel and rail and between slab and subsoil. Fourier transform is used as solution technique, which enables the evaluation of the dynamic effects in frequ...
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