User: Guest  Login
Original title:
Take-over Performance in Conditionally Automated Driving: Effects of the Driver State and the Human-Machine-Interface 
Translated title:
Der Einfluss des Fahrerzustands und der Mensch-Maschine-Schnittstelle auf die Übernahmeleistung beim Hochautomatisierten Fahren 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Vollrath, Mark (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
MAS Maschinenbau; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein) 
Keywords:
Automated Driving, Take-over Performance, Driver State, Human-Machine Interface 
Translated keywords:
Automatisiertes Fahren, Übernahmeleistung, Fahrerzustand, Mensch-Maschine-Schnittstelle 
TUM classification:
TEC 900d 
Abstract:
The take-over is of crucial interest for the safety and comfort of conditionally automated driving. The basis of this thesis comprises four experiments and a modeling approach, providing an empirical comparison of various effects on take-over performance. Results show strong situational effects and very limited effects from the driver state. Subjective ratings from drivers show benefits of an HMI offering additional information on the take-over situation. The quantification of idiosyncratic effe...    »
 
Translated abstract:
Die Übernahme beim hochautomatisierten Fahren der Stufe 3 nach SAE wird in dieser Arbeit in vier Fahrsimulationsversuchen und einer Modellierung zum Einfluss individueller Fahrerunterschiede untersucht. Die Ergebnisse zeigen einen starken Einfluss der Situation auf die Übernahmeleistung, wobei der Fahrerzustand eine untergeordnete Rolle spielt. Die Modellierung zeigt, dass Fahrer ein stark unterschiedliches Übernahmeverhalten hinsichtlich ihrer Reaktionszeit und ihres Bremsverhaltens zeigen. Die...    »
 
Oral examination:
09.12.2020 
File size:
16748518 bytes 
Pages:
195 
Last change:
29.12.2020