User: Guest  Login
Original title:
Konzeption und Langzeittest der Mensch-Maschine-Schnittstelle für das hochautomatisierte Fahren im Lkw 
Translated title:
Conceptual design and long-term evaluation of a human-machine interface for highly automated truck driving 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.) 
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Vollrath, Mark (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Mensch-Maschine-Schnittstelle, Lkw, hochautomatisiertes Fahren, Langzeitstudie, mentales Modell 
Translated keywords:
Human-machine interface, commercial vehicle, highly automated driving, long-term evaluation, mental model 
TUM classification:
VER 020d 
Abstract:
Um die Systeminteraktion zwischen hochautomatisiertem System und dem Lkw-Fahrer positiv zu beeinflussen, werden HMI-Konzepte im iterativen, nutzerzentrierten Ansatz entwickelt und evaluiert. Eine abschließende, summative Evaluation untersucht das finale HMI-Konzept hinsichtlich der Veränderung der Mensch-Maschine-Interaktion mit steigender Systemerfahrung in einem Langzeittest. Der Fokus liegt hierbei auf der Erfassung der Veränderung des mentalen Modells, des Vertrauens, der Akzeptanz und der N...    »
 
Translated abstract:
To foster a successful interaction between the highly automated system and the truck driver, HMI concepts are developed following an iterative and user-centered design approach. A final, summative long-term driving simulator study is carried out to investigate the final HMI concept’s effects of increasing system experience on the driver automation interaction. Hereby the change of the driver’s mental model, trust, acceptance and intention to use are investigated. 
Oral examination:
29.01.2020 
File size:
6073016 bytes 
Pages:
157 
Last change:
12.02.2020