Exploration of Hierarchical and Adaptive Alternatives for Communication Architectures in Trains for Brake-relevant Functions
Translated title:
Untersuchung hierarchischer und adaptiver Alternativen für Kommunikationsarchitekturen in Zügen für bremsrelevante Funktionen
Author:
Sollfrank, Michael
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Vogel-Heuser, Birgit (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Vogel-Heuser, Birgit (Prof. Dr.-Ing.); Lohmann, Boris (Prof. Dr.-Ing. habil.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MSR 500; DAT 000
Abstract:
Existing communication architectures in trains do not provide train-wide availability of local sensor data. This work supports the systems development life cycle of a train-wide communication architecture. Therefore, a graphical domain-specific language for network specification is developed, a train simulation for functional design is realized, and container-based virtualization is used to scale test scenarios. Experiments, case studies, and industry experts confirm the applicability of the language, the time behavior of the simulation models, and the suitability of containers for testing.
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Existing communication architectures in trains do not provide train-wide availability of local sensor data. This work supports the systems development life cycle of a train-wide communication architecture. Therefore, a graphical domain-specific language for network specification is developed, a train simulation for functional design is realized, and container-based virtualization is used to scale test scenarios. Experiments, case studies, and industry experts confirm the applicability of the lan...
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Translated abstract:
Bestehende Kommunikationsarchitekturen in Zügen, bieten keine zugweite Verfügbarkeit von lokalen Sensordaten. Diese Arbeit unterstützt den Systementwicklungslebenszyklus einer zugweiten Kommunikationsarchitektur. Dazu wird eine grafische domänenspezifische Sprache für die Netzwerkspezifikation entwickelt, eine Zugsimulation für den funktionalen Entwurf realisiert und eine containerbasierte Virtualisierung zur Skalierung von Testszenarien eingesetzt. Experimente, Fallstudien und Industrieexperten bekräftigen die Anwendbarkeit der Sprache, das Zeitverhalten der Simulationsmodelle und die Eignung von Containern für das Testen
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Bestehende Kommunikationsarchitekturen in Zügen, bieten keine zugweite Verfügbarkeit von lokalen Sensordaten. Diese Arbeit unterstützt den Systementwicklungslebenszyklus einer zugweiten Kommunikationsarchitektur. Dazu wird eine grafische domänenspezifische Sprache für die Netzwerkspezifikation entwickelt, eine Zugsimulation für den funktionalen Entwurf realisiert und eine containerbasierte Virtualisierung zur Skalierung von Testszenarien eingesetzt. Experimente, Fallstudien und Industrieexperten...
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