Aerodynamic Analyses of Novel Helicopter Engine Air Intakes
Translated title:
Aerodynamische Analysen für neuartige Hubschrauber-Triebwerkseinläufe
Author:
Knoth, Florian
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.)
Referee:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.); Gümmer, Volker (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d
Abstract:
This thesis aims at the aerodynamic investigation of plenum chamber type side intake configurations for light weight utility helicopters. A full-scale engine intake wind tunnel setup was designed to achieve realistic flight Mach and Reynolds numbers. To simulate inflight engine mass flow rates, a fan and a Venturi meter are connected to the intake duct. Applying five-hole probe, particle image velocimetry and surface pressure measurements, main characteristics of forward- and sideward facing side intakes are analyzed. Numerical parameter studies complement the experimental results.
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This thesis aims at the aerodynamic investigation of plenum chamber type side intake configurations for light weight utility helicopters. A full-scale engine intake wind tunnel setup was designed to achieve realistic flight Mach and Reynolds numbers. To simulate inflight engine mass flow rates, a fan and a Venturi meter are connected to the intake duct. Applying five-hole probe, particle image velocimetry and surface pressure measurements, main characteristics of forward- and sideward facing sid...
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Translated abstract:
Diese Arbeit beschäftigt sich mit aerodynamischen Untersuchungen von lateralen Triebwerkslufteinlässen für eine leichte Hubschrauberkonfiguration. Ein Windkanalmodel im Originalmaßstab ermöglicht realistische Mach- und Reynoldszahlen im Windkanalversuch. Realistische Luftmassenströme werden durch ein Radialgebläse und ein Venturirohr dargestellt. Mittels fünf-Loch-Sonden, Geschwindigkeitsfeld- sowie Druckmessungen wird das Strömungsfeld von unterschiedlichen Triebwerkseinläufen charakterisiert. Zusätzlich werden numerische Parameterstudien durchgeführt.
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Diese Arbeit beschäftigt sich mit aerodynamischen Untersuchungen von lateralen Triebwerkslufteinlässen für eine leichte Hubschrauberkonfiguration. Ein Windkanalmodel im Originalmaßstab ermöglicht realistische Mach- und Reynoldszahlen im Windkanalversuch. Realistische Luftmassenströme werden durch ein Radialgebläse und ein Venturirohr dargestellt. Mittels fünf-Loch-Sonden, Geschwindigkeitsfeld- sowie Druckmessungen wird das Strömungsfeld von unterschiedlichen Triebwerkseinläufen charakterisiert....
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