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Original title:
Entwicklung einer Methode zur Verkürzung des modellbasierten Applikationsprozesses in der Großmotorenentwicklung
Original subtitle:
Übertrag vom Einzylinder- auf den Vollmotor mittels generierter Transferfunktionen
Translated title:
Development of a methodology to shorten the model-based calibration process in large bore engine development
Translated subtitle:
Transfer from the single cylinder to the full scale engine using generated transfer functions
Author:
Friedrich, Christian
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Isermann, Rolf (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Großmotor, Applikation, Statistische Versuchsplanung, Regression, Modellbildung, Polynome, Radiale-Basisfunktions-Netze (RBF-Netze), Gauß-Prozess-Modelle (GPMs), Einzylindermotor, Vollmotor, Methode, Transferfunktion, Optimierung, Kennfelderstellung
Translated keywords:
large bore engine, calibration, design of experiments (DoE), regression, modeling, polynomials, radial basis function networks (RBF-networks), Gaussian process models (GPMs), single cylinder engine, full scale engine, methodology, transfer function, optimization, engine map
TUM classification:
MAS 520d
Abstract:
Die Arbeit beschreibt die Entwicklung der EVoMoT-Methode, einer Methode zum Übertrag von Ergebnissen von Einzylinder- auf Vollmotoren im Rahmen der modellbasierten Applikation von Großmotoren. Für ausgewählte stationäre Zielgrößen werden Transferfunktionen zwischen Einzylinder- und Vollmotor entwickelt, mit deren Hilfe im Anschluss Regressionsmodelle des Vollmotors für Optimierungen und zur Steuergerätbedatung gebildet werden können. Die Methode wurde erfolgreich anhand von Messdaten eines Einzy...     »
Translated abstract:
The thesis describes the development of the EVoMoT-method, a methodology for transferring results from single cylinder to full scale engines in terms of model-based calibration of large bore engines. Transfer functions between single cylinder and full scale engine for chosen steady state engine outputs are developed, enabling the generation of full scale engine regression models for optimizations and data input of the engine control unit. The methodology was successfully validated by measurement...     »
ISBN:
978-3-943813-23-4
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1376754
Date of submission:
31.08.2017
Oral examination:
18.01.2018
Last change:
16.03.2018
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