The take-over is of crucial interest for the safety and comfort of conditionally automated driving. The basis of this thesis comprises four experiments and a modeling approach, providing an empirical comparison of various effects on take-over performance. Results show strong situational effects and very limited effects from the driver state. Subjective ratings from drivers show benefits of an HMI offering additional information on the take-over situation. The quantification of idiosyncratic effects utilizing mixed models offers a novel and more comprehensive understanding of human factors challenges.
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The take-over is of crucial interest for the safety and comfort of conditionally automated driving. The basis of this thesis comprises four experiments and a modeling approach, providing an empirical comparison of various effects on take-over performance. Results show strong situational effects and very limited effects from the driver state. Subjective ratings from drivers show benefits of an HMI offering additional information on the take-over situation. The quantification of idiosyncratic effe...
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Übersetzte Kurzfassung:
Die Übernahme beim hochautomatisierten Fahren der Stufe 3 nach SAE wird in dieser Arbeit in vier Fahrsimulationsversuchen und einer Modellierung zum Einfluss individueller Fahrerunterschiede untersucht. Die Ergebnisse zeigen einen starken Einfluss der Situation auf die Übernahmeleistung, wobei der Fahrerzustand eine untergeordnete Rolle spielt. Die Modellierung zeigt, dass Fahrer ein stark unterschiedliches Übernahmeverhalten hinsichtlich ihrer Reaktionszeit und ihres Bremsverhaltens zeigen. Die Anzeige von Informationen im Head-Up Display verbessert die Bewertung der Übernahme durch die Fahrer entscheidend.
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Die Übernahme beim hochautomatisierten Fahren der Stufe 3 nach SAE wird in dieser Arbeit in vier Fahrsimulationsversuchen und einer Modellierung zum Einfluss individueller Fahrerunterschiede untersucht. Die Ergebnisse zeigen einen starken Einfluss der Situation auf die Übernahmeleistung, wobei der Fahrerzustand eine untergeordnete Rolle spielt. Die Modellierung zeigt, dass Fahrer ein stark unterschiedliches Übernahmeverhalten hinsichtlich ihrer Reaktionszeit und ihres Bremsverhaltens zeigen. Die...
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