Brüggemann-Klein, Anne (Prof. Dr.); Böttcher, Axel (Prof. Dr.); Thurner, Veronika (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; EDU Erziehungswissenschaften
TUM classification:
DAT 790d; KOM 400d
Abstract:
Researchers and lecturers commonly agree that the competence of abstract thinking is of utmost importance in computer science. It is therefore striking that few sources precisely and completely define abstract thinking; and that there is a lack of assessment tools. In this dissertation, I narrow the gap between the general appreciation of abstract thinking competence and its teaching to first-year students through four contributions: a competence model, an assessment tool, two studies, and a teaching concept.
«
Researchers and lecturers commonly agree that the competence of abstract thinking is of utmost importance in computer science. It is therefore striking that few sources precisely and completely define abstract thinking; and that there is a lack of assessment tools. In this dissertation, I narrow the gap between the general appreciation of abstract thinking competence and its teaching to first-year students through four contributions: a competence model, an assessment tool, two studies, and a te...
»
Translated abstract:
Forschende und Dozierende sind sich einig, dass die Kompetenz des abstrakten Denkens in der Informatik von größter Bedeutung ist. Es ist daher erstaunlich, dass nur wenige Quellen das abstrakte Denken präzise und vollständig definieren und Messinstrumente fehlen. In dieser Dissertation schließe ich die Lücke zwischen der allgemeinen Wertschätzung der Abstraktionskompetenz und ihrer Vermittlung an Studienanfängerinnen und -anfänger durch die folgenden vier Beiträge: ein Kompetenzmodell, ein Messinstrument, zwei Studien und ein Lehrkonzept.
«
Forschende und Dozierende sind sich einig, dass die Kompetenz des abstrakten Denkens in der Informatik von größter Bedeutung ist. Es ist daher erstaunlich, dass nur wenige Quellen das abstrakte Denken präzise und vollständig definieren und Messinstrumente fehlen. In dieser Dissertation schließe ich die Lücke zwischen der allgemeinen Wertschätzung der Abstraktionskompetenz und ihrer Vermittlung an Studienanfängerinnen und -anfänger durch die folgenden vier Beiträge: ein Kompetenzmodell, ein Messi...
»