Die veränderten Rahmenbedingung in der Automobilindustrie erfordern einen Wandel der Entwicklungsabläufe. Speziell im Umfeld der Karosserieentwicklung bedeutet dies, daß die Serienentwicklung durch leistungsfähige CAE-Prozesse begleitet und unterstützt werden muß. Ziel dieser Arbeit war es daher einen CAE-Auslegungsprozeß für die Karosseriestruktur zu entwickeln, mit dem alle während des Betriebs auftretenden Beanspruchungen abgesichert werden können. Durch die Vernetzung der Festigkeitsberechnung mit der Umformsimulation (Tiefziehen) konnte die benötigte Aussagegüte bei der Auslegung für statische Betriebsbeanspruchungen erreicht werden.
«
Die veränderten Rahmenbedingung in der Automobilindustrie erfordern einen Wandel der Entwicklungsabläufe. Speziell im Umfeld der Karosserieentwicklung bedeutet dies, daß die Serienentwicklung durch leistungsfähige CAE-Prozesse begleitet und unterstützt werden muß. Ziel dieser Arbeit war es daher einen CAE-Auslegungsprozeß für die Karosseriestruktur zu entwickeln, mit dem alle während des Betriebs auftretenden Beanspruchungen abgesichert werden können. Durch die Vernetzung der Festigkeitsberechnu...
»
Translated abstract:
The reduction of development times in the automotive industry requires new approaches for the product development process. CA based development tools are used to develop and test every component. Especially Strength and durability requirements for the body-in-white structure have to be checked before any hardware is available for tests in order to achieve the reduction of time to market. Formed sheet metal parts are the most commonly used components of the body-in-white structure of modern cars. Up to now the CAE strength analysis was done using the material properties of the base material and a uniform thickness distribution for the complete part. This can lead to wrong results since the base material is modified greatly during the forming process. In order to include the changed material properties from the manufacturing process an interface was developed which transfers the results of a forming simulation to the simulation model for strength analysis.
«
The reduction of development times in the automotive industry requires new approaches for the product development process. CA based development tools are used to develop and test every component. Especially Strength and durability requirements for the body-in-white structure have to be checked before any hardware is available for tests in order to achieve the reduction of time to market. Formed sheet metal parts are the most commonly used components of the body-in-white structure of modern cars....
»