Frau Prof. Dr. Doris Lewalter; Frau Prof. Dr. Tina Seidel
Language:
de
Subject group:
ERZ Erziehungswissenschaften
TUM classification:
PSY 525d ; EDU 730d
Abstract:
In der vorliegenden Dissertation werden Bedingungsfaktoren des situationalen Interesses von SchülerInnen im Mathematikunterricht untersucht. Im Vordergrund steht dabei die Analyse des funktionalen Zusammenspiels von instruktionalen, motivational-affektiven und kognitiven Lernprozessvariablen aus einer mehrebenenanalytischen Perspektive. Vor dem Hintergrund aktueller Befunde der Interessensforschung sowie der empirischen Unterrichtsforschung wurde eine quantitative Fragebogenstudie mit 951 SchülerInnen aus 38 Klassen der Jahrgangsstufe 8 durchgeführt. Die Ergebnisse der Studie zeigen die Bedeutung instruktionaler Lernprozessvariablen für das situationale Interesse auf und belegen, dass individuelle motivational-affektive und kognitive Verarbeitungsprozesse zumindest teilweise die direkten Effekte der Unterrichtsgestaltung auf das situationale Interesse erklären können.
«
In der vorliegenden Dissertation werden Bedingungsfaktoren des situationalen Interesses von SchülerInnen im Mathematikunterricht untersucht. Im Vordergrund steht dabei die Analyse des funktionalen Zusammenspiels von instruktionalen, motivational-affektiven und kognitiven Lernprozessvariablen aus einer mehrebenenanalytischen Perspektive. Vor dem Hintergrund aktueller Befunde der Interessensforschung sowie der empirischen Unterrichtsforschung wurde eine quantitative Fragebogenstudie mit 951 Schüle...
»
Translated abstract:
The present dissertation investigates the prerequisite factors for the situational interest of students in the mathematics classroom. The analysis focuses on the functional interaction between instructional, motivational, and cognitive process variables. A multilevel approach is used to disentangle influences on both the individual and class level. Starting from current empirical results in the fields of interest research and research on teaching, a quantitative study with 951 students from 38 classes (eighth grade) was conducted. The study's results underline the importance of instructional variables for the students’ situational interest. Moreover, mediation analyses indicate that individual motivational and cognitive processes can partially explain the direct effects of instructional variables on situational interest.
«
The present dissertation investigates the prerequisite factors for the situational interest of students in the mathematics classroom. The analysis focuses on the functional interaction between instructional, motivational, and cognitive process variables. A multilevel approach is used to disentangle influences on both the individual and class level. Starting from current empirical results in the fields of interest research and research on teaching, a quantitative study with 951 students from 38 c...
»