Professional Qualification in “Industrie 4.0”: Building a Competency Model and Competency-Based Curriculum
Translated title:
Berufsqualifikation in "Industrie 4.0": Aufbau eines Kompetenzmodells und eines kompetenzbasierten Curriculums
Author:
Prifti, Loina
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.)
Referee:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Legner, Christine (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; WIR Wirtschaftswissenschaften
TUM classification:
WIR 523d
Abstract:
The purpose of this thesis is in analyzing competencies for employees in Industry 4.0 by focusing on the areas of Computer Science, Information Systems and Engineering. Based on that a competency-based curriculum is proposed that covers a broad spectrum of relevant Industry 4.0 topics and includes the necessary content, methods and approaches to teach and train these competencies. Finally a multi-dimensional evaluation approach is applied.
Translated abstract:
Ziel dieser Arbeit ist es Kompetenzen für Industrie 4.0 mit Fokus auf Bereichen wie Informatik, Wirtschaftsinformatik und Engineerwissenschaften zu analysieren. Darauf aufbauend wurde ein kompetenzbasiertes Curriculum entwickelt. Das Curriculum deckt ein breites Spektrum an Industrie 4.0 relevanter Themen ab und beinhält die notwendige Inhalte, Methoden und Vorgehen um diese Kompetenzen zu unterrichten. Schließlich ein mehrdimensionaler Evaluationsansatz wurde angewendet.