Dynamic approaches for multiscale modeling of pedestrian dynamics
Author:
Biedermann, Daniel Helmut
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt
Advisor:
Borrmann, André (Prof. Dr.)
Referee:
Borrmann, André (Prof. Dr.); Busch, Fritz (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
ARC Architektur; BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
Personenstrom, mehrskalig, hybrid
Translated keywords:
pedestrian dynamics, multiscale, hybrid
TUM classification:
BAU 005d; ARC 045d
Abstract:
Personenstrommodelle können auf drei räumlichen Skalen simuliert werden: als Netzwerkgraphen, als zellulare Automaten oder als Simulationen im kontinuierlichen Raum. Je nach Skala ergeben sich unterschiedliche Eigenschaften hinsichtlich räumlicher Auflösung und benötigter Rechenzeit der Simulation. In dieser Arbeit werden verschiedene dynamische Methoden angewandt, um Synergien zwischen Modellen unterschiedlicher Skalen zu ermöglichen und diese miteinander zu kombinieren.
Translated abstract:
Pedestrian dynamics models are simulated on three different spatial scales: as network models, as cellular automata or as spatial continuous models. Depending on the used spatial scale, these models vary with regard to their spatial resolution and their computational effort. In this work, different dynamic methods are used to find synergistic solutions for models of different spatial scales. Additionally, these models are combined to holistic simulation approaches.