Betriebskosten der Straßenverkehrsinfrastruktur als Funktion von Objekt- und Netzeigenschaften
Translated title:
Operating Cost of Transport Infrastructure Depending on Object and Network Properties
Author:
Osterried, Julia
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt
Advisor:
Zimmermann, Josef (Prof. Dr.)
Referee:
Zimmermann, Josef (Prof. Dr.); Kessel, Tanja (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; WIR Wirtschaftswissenschaften
TUM classification:
BAU 050d; RPL 655d; ARC 185d
Abstract:
Die Arbeit befasst sich mit der betrieblichen Unterhaltung von Objekten der Verkehrsinfrastruktur, insbesondere von Straßen, Brücken und Tunneln im Zuge von Autobahnen. Dabei wird das zu erbringende Leistungsniveau aus Leistungsumfang (Anlagenbestand) und Leistungssoll (Art und Turnus der Leistungserbringung) mit dem Ziel abgeleitet, die Anforderungen einer volkswirtschaftlichen Nutzenstiftung zu erfüllen. Auf der Grundlage von Produktions- und Kostentheorie sowie organisationswissenschaftlicher Methoden wird ein Modell zur Bestimmung und zur Prognose von Betriebskosten der Verkehrsinfrastruktur entwickelt, das die Objekteigenschaften des Anlagenbestandes und die spezifischen Netzeigenschaften berücksichtigt.
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Die Arbeit befasst sich mit der betrieblichen Unterhaltung von Objekten der Verkehrsinfrastruktur, insbesondere von Straßen, Brücken und Tunneln im Zuge von Autobahnen. Dabei wird das zu erbringende Leistungsniveau aus Leistungsumfang (Anlagenbestand) und Leistungssoll (Art und Turnus der Leistungserbringung) mit dem Ziel abgeleitet, die Anforderungen einer volkswirtschaftlichen Nutzenstiftung zu erfüllen. Auf der Grundlage von Produktions- und Kostentheorie sowie organisationswissenschaftlicher...
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Translated abstract:
This investigation encompasses the operational maintenance of transport infrastructure objects, in particular motorway-roads, -bridges and -tunnels. The service level to be sensibly provided is derived from the scope of services (asset base) and the target service (type and cycle of service provision) focusing on meeting the requirements of economic benefits to society. Based on production and cost theory as well as on organisational methods, a model is developed allowing to determine and predict operating cost of the transport infrastructure with high reasonable precision. This model rests on the particular object properties of the asset and the specific infrastructure network characteristics.
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This investigation encompasses the operational maintenance of transport infrastructure objects, in particular motorway-roads, -bridges and -tunnels. The service level to be sensibly provided is derived from the scope of services (asset base) and the target service (type and cycle of service provision) focusing on meeting the requirements of economic benefits to society. Based on production and cost theory as well as on organisational methods, a model is developed allowing to determine and predic...
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