User: Guest  Login
Original title:
Optimale Auslegung des Antriebsstrangs von Kraftfahrzeugen
Original subtitle:
Modellbildung, Simulation und Optimierung
Translated title:
Optimal design of the power train of vehicles
Translated subtitle:
Modelling, Simulation and Optimization
Author:
Tscharnuter, Dietmar
Year:
2002
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Mathematik
Advisor:
von Stryk, Oskar (Prof. Dr.)
Referee:
Bulirsch, Roland (Prof. Dr. Dr. h. c. mult.); Pesch, Hans Josef (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
MAT Mathematik
Controlled terms:
Kraftfahrzeug; Triebstrang; Dynamisches Verhalten; Simulation; Spline; Interpolation
TUM classification:
MAT 050d; MAT 270d; MAT 654d; MAT 910d
Abstract:
Viele Aufgaben aus dem Bereich der Fahrzeugtechnik führen auf Optimierungsprobleme für virtuelle Bauteile. Sie werden durch mathematische Modelle beschrieben und durch numerische Simulation gelöst. Die komplizierte Struktur des Antriebsstrangs wird durch ein System gewöhnlicher Differentialgleichungen wiedergegeben. Das Modell muß echtzeitfähig sein. Deshalb wird das dynamische Verhalten ganzer Bauteile, z.B. Motor und Wandler, durch Kennlinien und Kennfelder repräsentiert. In den bestehenden Si...     »
Translated abstract:
Many tasks prevalent in the field of automotive engineering lead to optimization problems for virtual components. The problems are described with mathematical models and solved by numerical simulations. The complicated structure of the drive train is reflected by a system of nonlinear ordinary differential equations. Its implementation must meet real-time conditions. For this reason the dynamic behavior of a whole series of components, e.g., engine and torque-converter, are represented by charac...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=602014
Date of submission:
30.06.2000
Oral examination:
29.11.2002
File size:
5829537 bytes
Pages:
167
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss2002112900148
Last change:
18.07.2007
 BibTeX