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Original title:
Interaktiver Satellitenrundfunk für landmobile Teilnehmer
Translated title:
Interactive Satellite Broadcast for Land Mobile Users
Author:
Ernst, Harald
Year:
2006
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Lutz, Erich (Hon.-Prof. Dr.)
Referee:
Hagenauer, Joachim (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
ELT Elektrotechnik
Keywords:
Satellit; Rundfunk; landmobiler Kanal; Fehlersicherung; Transportschicht
Translated keywords:
Satellite; Broadcast; land-mobile channel; Transport Layer Coding
Abstract:
Der landmobile Satellitenempfang stellt eine Herausforderung für Rundfunkdienste dar und erforderte bisher erhebliche Investitionen in leistungsstarke Satelliten und terrestrische Infrastruktur. In der vorliegenden Arbeit wird ein neuartiger Ansatz vorgestellt, welcher ohne solche Investitionen auskommt. Der Kerngedanke ist der Verzicht auf einen kontinuierlichen Datenstrom zwischen Sender und Empfänger. Stattdessen erzeugt der Empfänger selbst ein unterbrechungsfreies personalisiertes Rundfunkprogramm aus erfolgreich übertragenen Dateien.
Für die Analyse wird eine dateiorientierte Betrachtungsweise eingeführt und die Auswirkung des landmobilen Kanals auf die Übertragung von Dateien untersucht. Dabei werden auch Fehlerkorrekturverfahren auf der Transportschicht miteinbezogen. Abschließend werden die Ergebnisse von Erprobungsfahrten für das implementierte System vorgestellt und ein Ausblick auf die potentielle Einbindung eines Rückkanals gegeben.
Translated abstract:
The land-mobile satellite channel is a challenge, especially for broadcast purposes. Up until now huge investments in high power satellites and terrestrial infrastructure were necessary to achieve radio services with only infrequent outages. In this thesis, a new concept is proposed, which is based on a change of paradigm, concerning radio service and its distribution. The central aspect is the surrender of the principle of continuous connection between sender and receiver. Instead, a file-based approach is used and its effects on the system are studied.
File-oriented error correction schemes are taken into account and their capabilities in the land-mobile satellite channel are analyzed. The proposed scheme has been implemented and results for demonstration rides in the vicinity of Munich are shown, where acceptable performance is achieved even in the city environment.
Finally, the extension to an interactive reliable scheme is indicated and it is shown, how one could design an effective system using a low data rate return-channel.
Publication :
Universitätsbibliothek der Technischen Universität München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=601653
Date of submission:
13.06.2006
Oral examination:
15.11.2006
File size:
7279366 bytes
Pages:
211
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss20061214-2108128414
Last change:
26.06.2007
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