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Original title:
Berechnungskonzept für die Klebflanschfestigkeit in Gesamtkarosseriemodellen
Translated title:
Strength assessment concept for adhesively bonded flanges in total car
Author:
Wirth, Cornelis
Year:
2004
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Bauingenieur- und Vermessungswesen
Advisor:
Kosteas, Dimitris (Prof. Dr. Dr. habil.)
Referee:
Wildemann, Horst, (Prof. Dr. Dr. h.c. mult.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Keywords:
Kleben; statische Festigkeit; Simulation; Finite-Elemente-Methode; FE; hochfester Struktur-Klebstoff; virtuelle Auslegung; Verbindungsmittel; Flansch; Klebflansch; Karosserie
Translated keywords:
adhesive bonding; static strength; simulation; finite element method; FE; high strength adhesive; virtual assessment; joining technology; flange; car body
Controlled terms:
Kleben ; Statische Haltbarkeit; Simulation; Finite-Elemente-Methode
TUM classification:
CIT 820d
Abstract:
Im Karosseriebau gewinnt die Verbindungstechnik Kleben immer größere Bedeutung. Um die Vorteile der Tragfähigkeit von Strukturklebungen als Leichtbau-Potenzial voll ausschöpfen zu können, muss die rechnerische Erfassung und Bewertung ihrer Eigenschaften in den virtuellen Auslegungsprozess integriert werden. In dieser Arbeit wird ein Berechnungskonzept für die statische Festigkeit von geklebten Dünnblechen aus Stahl entwickelt. Versuche an charakteristischen Flanschgeometrien liefern für einen ty...     »
Translated abstract:
Adhesive bonding becomes a more and more important joining technology in car body construction. To take full advantage of the load carrying capacity of structural adhesive joints as light weight potential the the virtual design process must integrate the computational assessment of their properties has to be implemented. In this work a computational concept for static strenth of adhesively bonded thin steel sheets is developed. Tests with characteristic flange geometries provided a semi-empirica...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=601073
Date of submission:
17.03.2004
Oral examination:
11.06.2004
File size:
1535723 bytes
Pages:
99
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss2004061100756
Last change:
04.06.2007
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