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Original title:
Interaction between Automated Vehicles and Oncoming Human Drivers: Efficient and Safe Urban Driving in Bottleneck Scenarios
Translated title:
Interaktion zwischen automatisierten Fahrzeugen und entgegenkommenden menschlichen Fahrern: Effizientes und sicheres urbanes Fahren in Engstellenszenarien
Author:
Rettenmaier, Michael
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Baumann, Martin (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
TEC 900
Abstract:
The dissertation investigates how automated vehicles should communicate with oncoming human drivers in bottleneck scenarios to ensure efficient and safe interaction. The main part includes four studies that analyze the potentials of explicit and implicit external communication. The thesis integrates the findings into a closed loop and formulates five principles underlying efficient and safe interaction.
Translated abstract:
Die Dissertation untersucht, wie automatisierte Fahrzeuge mit entgegenkommenden menschlichen Fahrern in Engstellenszenarien kommunizieren sollten, um die Interaktion effizient und sicher zu gestalten. Der Hauptteil beinhaltet vier Studien, die das Potential expliziter und impliziter externer Kommunikation analysieren. Die Thesis integriert die Erkenntnisse in einem geschlossenen Regelkreis und formuliert fünf Prinzipien einer effizienten und sicheren Interaktion.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1649480
Date of submission:
16.03.2022
Oral examination:
13.01.2023
File size:
11012833 bytes
Pages:
90
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20230113-1649480-1-0
Last change:
24.02.2023
 BibTeX