Anisotropiebasierte lagegeberlose Regelung von elektrischen Kleinantrieben in der Automobilindustrie
Translated title:
Anisotropy-based position estimation for small electric drives in automotive applications
Author:
Rötzer, Marco Manuel
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Kennel, Ralph (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Referee:
Kennel, Ralph (Prof. Dr. Dr. h.c.); Gerling, Dieter (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
ELT Elektrotechnik
TUM classification:
ELT 855; ELT 868
Abstract:
In dieser Arbeit liegt der Fokus auf der Weiterentwicklung der lagegeberlosen Regelung von permanentmagneterregten Synchronmaschinen für den Niedrigdrehzahlbereich. Ziel der Arbeit ist es, einen hochdynamischen und geräuschoptimierten Betrieb in zukünftigen elektrischen Kleinantrieben in der Automobilindustrie auch im niedrigen Drehzahlbereich ohne die Verwendung eines Rotorlagegebers zu ermöglichen. Es werden sowohl dreiphasige als auch zweimal-dreiphasige Antriebe betrachtet.
Translated abstract:
This work focuses on the further development of low-speed position estimation approaches for permanent magnet synchronous machines. Typically, these methods are used to control permanent magnet synchronous machines at low- and zero-speed without the use of a rotor position sensor. The aim of this work is to enable a highly dynamic and noiseoptimized operation of sensorless motor drives in the automotive industry. Both three-phase and dual three-phase machines are considered.