Modern gas turbines are required to follow increasingly stringent emission
regulations. Since lean-premixed combustion causes lower NOx emissions
than traditional combustion (rich diffusion flames), it has become prevalent
in modern combustion systems. Unfortunately, lean-premixed flames are
also susceptible to combustion instabilities. These emerge when for a certain
operating point there is a positive feedback loop between the acoustics of the
system and fluctuations of the heat release. Unstable combustion can lead
to an increase of pollutants or even structural damage. Avoiding unstable
operating points restricts the operational envelope of a gas turbine.
The work described in this thesis is conducted at Ingenieurbüro für
Thermoakustik GmbH – ‘IfTA’ for short – in Gröbenzell near München, Germany.
Active instability control (AIC) is a promising and flexible solution for
undesired combustion oscillations. IfTA offers AIC as a commercial product.
Widespread application is impeded by the unpredictability of control authority,
and the lack of a framework for its assessment in practical situations. This
thesis investigates control authority for active damping of combustion
instabilities in experiment and simulation.
For the experimental part, two combustors are constructed and operated
as thermoacoustic quarter-wave oscillators. Both combustors are run with
thermal power Pth up to 50 kW and equivalence ratio Φ between a half and
unity. The stability behaviour of the combustors is similar for these operating
conditions, where greatest instability is found near stoichiometric operation.
An AIC system developed at IfTA is applied to both combustors, by modulation
of the fuel flow rate, while a pressure sensor is used for input.
This approach is effective on one combustor, dubbed the ‘Hummer’ test rig.
In best cases, the amplitude of the oscillation is reduced by a factor 20. The
same approach is tried, but shows ineffective on the other combustor, dubbed
the ‘Limousine’ rig. The cause of this difference in control authority was not
obvious from the constructional differences between the two combustors.
Übersetzte Kurzfassung:
An moderne Gasturbinen werden immer strengere Emissionsvorschriften
gestellt. Da eine magere, vorgemischte Verbrennung den NOx-Ausstoß im
Vergleich zur herkömmlichen Verbrennung (fette Diffusionsflamme) verringert,
ist diese in modernen Verbrennungssystemen weit verbreitet. Leider sind
diese mager vorgemischten Flammen auch anfällig für Verbrennungsinstabilitäten.
Diese entstehen, wenn es für einen bestimmten Betriebspunkt eine
positive Rückkopplung zwischen der Akustik des Systems und den Schwankungen
der Wärmefreisetzung gibt. Instabile Verbrennung kann zu erhöhten
Schadstoff-Emissionen oder strukturellen Schäden führen. Das Umgehen der
instabilen Betriebspunkte führt zu eine Einschränkung des Betriebsbereiches
der Gasturbine.
Die in dieser Dissertation beschriebenen Arbeiten sind bei dem Ingenieurbüro
für Thermoakustik GmbH – kurz „IfTA“ – in Gröbenzell bei München
durchgeführt.
Active Instability Control (AIC) ist eine vielversprechende und flexible Lösung
zur Vermeidung unerwünschter Verbrennungsschwingungen, die von
IfTA vertrieben wird. Die Anwendung wird durch die Unvorhersehbarkeit der
Kontroll-Autorität und dem Fehlen eines Ansatzes diese Autorität in praktischen
Situationen modulieren zu können erschwert. In dieser Arbeit wird die
Kontroll-Autorität bei der aktiven Dämpfung von Verbrennungsinstabilitäten
im Experiment und anhand von Simulationen untersucht.
Für den experimentellen Teil sind zwei Brenner gebaut und als thermoakustische
Viertel-Wellen-Oszillatoren betrieben. Beide Brenner werden mit thermischen
Leistungen Pth bis zu 50 kW und Luftzahlen zwischen eins und zwei
(1 < Λ < 2) versorgt. Das Stabilitätsverhalten und dessen Abhängigkeit von
den Betriebsbedingungen ist für beide Brenner ähnlich. Die stärksten
Instabilitäten werden in der Nähe des stöchiometrischen Betriebes gefunden. IfTA’s
active instability control (AIC)-System ist an beiden Brennern angewendet,
indem die Kraftstoffzufuhr moduliert wird, um den Verbrennungsprozess zu
stabilisieren. Ein Drucksensor dient als Eingang für den Regler.