User: Guest  Login
Original title:
On the Modeling and Analysis of Helicopter Rotor Dynamics for a Frictional Blade Attachment
Translated title:
Modellbildung und Analyse der Rotordynamik von Hubschraubern mit reibbehaftetem Rotorblattanschluss
Author:
Andersch, Philipp
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.); Rapp, Helmut (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
helicopter, rotor blade, lead-lag dynamics, ground resonance, stick-slip friction
Translated keywords:
Hubschrauber, Rotorblatt, Schwenkdynamik, Bodenresonanz, Haftreibung
TUM classification:
VER 500d
Abstract:
Due to potential instability, the coupled rotor-fuselage dynamics of helicopters have to be thoroughly analyzed and predictive simulation models are of great importance. As part of this thesis, an established design for which friction contributes to system damping is investigated and approaches for modeling and analysis are developed. Thus, predictive dynamical analysis capability is extended to rotor-fuselage designs featuring stick-slip friction.
Translated abstract:
Aufgrund möglicher Instabilitäten ist die modellbasierte Bewertung der Dynamik eines gekoppelten Hubschrauber Rotor-Zelle Systems von großer Bedeutung. In dieser Arbeit wird ein etabliertes Rotorsystem betrachtet, bei dem ein Teil der notwendigen Dämpfung durch Reibung erzeugt wird. Die dafür entwickelten Methoden zur Modellierung und Analyse ermöglichen die prädikative dynamische Untersuchung von Rotor-Zelle Systemen mit Haftreibung.
Series:
Luftfahrt
ISBN:
978-3-8439-3240-0
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1324991
Date of submission:
29.09.2016
Oral examination:
21.03.2017
Last change:
14.08.2017
 BibTeX