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Original title:
Zur Fresstragfähigkeit von Kegelrad- und Hypoidgetrieben
Translated title:
Scuffing Load Carrying Capacity of Bevel and Hypoid Gears
Author:
Klein, Markus
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.)
Referee:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.); Zäh, Michael (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Getriebe, Zahnräder, Tribologie, Fressen, Schmierstoffe
Translated keywords:
Transmissions, Gears, Tribology, Scuffing, Lubricants
Controlled terms:
Kegelradgetriebe; Hypoidgetriebe; Fressen Maschinenbau; Tribologie; Flankentragfähigkeit
TUM classification:
MAS 359d; MAS 305d; MAS 120d
Abstract:
Kegelrad- und Hypoidgetriebe werden zur Leistungsübertragung zwischen nicht parallelen Achsen u.a. in Straßen- und Schienenfahrzeugen sowie Hubschraubern und Schiffen eingesetzt. Achsversetzte Kegelräder (Hypoidverzahnungen) weisen mit zunehmender Achsversetzung ein steigendes Risiko bzgl. Fressen (Verschweißen) auf. Zur optimalen Auslegung des tribologischen Systems aus Verzahnung und Schmierstoff sind deshalb genaue Berechnungsverfahren notwendig. Die aktuellen Methoden weisen jedoch Nachteile...     »
Translated abstract:
Bevel and hypoid gears are used for the power transmission between non-parallel axes e.g. in passenger cars and commercial vehicles as well as in trains, helicopters and ships. Bevel gears with offset (hypoid gears) show a higher risk of scuffing (welding of surfaces) with increasing offsets. For an optimized design of the tribo-system consisting of gears and lubricant exact calculation methods are needed. The current methods, however, show specific disadvantages concerning the consideration of...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1097987
Date of submission:
27.02.2012
Oral examination:
18.07.2012
File size:
19742312 bytes
Pages:
210
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-10120718-1097987-0-7
Last change:
28.05.2015
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