User: Guest  Login
Original title:
A General Framework for Modelling the Microstructure and Water Retention Behaviour of Soils with Heterogeneous Pore Structure
Translated title:
Ein allgemeines Konzept zur Modellierung der Mikrostruktur und der Saugspannungs-Wassergehalts-Beziehung von Böden mit heterogener Porenstruktur
Author:
Yan, Wei
Year:
Document type:
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Cudmani, Roberto (Prof. Dr.)
Referee:
Cudmani, Roberto (Prof. Dr.); Wu, Wei (Prof. Dr.); Scheuermann, Alexander (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
TUM classification:
BAU 250; BAU 200; GEO 323; BAU 701
In this thesis, a general framework is developed to describe the heterogeneous soil microstructure and the consequent multimodal soil water characteristic curve (SWCC). The framework includes a probabilistic pore size distribution (PSD) model, an empirical SWCC model and a model to predict the SWCC from PSD data, which are validated with multimodal SWCC and PSD measurements from different soils. It provides new insights into the relationship between SWCC and PSD and can be incorporated into othe...     »
Translated abstract:
In dieser Arbeit wird ein allgemeines Konzept zur Beschreibung der heterogenen Bodenmikrostruktur und der daraus resultierenden multimodalen Saugspannungs-Wassergehalts-Beziehung (SWCC) entwickelt. Sie umfasst ein probabilistisches Porengrößenverteilungsmodell (PSD), ein empirisches SWCC-Modell und ein Modell zur Vorhersage der SWCC aus PSD-Daten, die mit multimodalen SWCC- und PSD-Messungen aus verschiedenen Böden validiert werden. Die vorgeschlagenen Modelle bieten neue Einblicke in die Bezieh...     »
Date of submission:
27.09.2022