Towards Secure Coprocessors and Instruction Set Extensions for Acceleration of Post-Quantum Cryptography
Sichere Koprozessoren und Befehlssatzerweiterungen zur Beschleunigung von Post-Quanten-Kryptografie
Fritzmann, Tim
TUM School of Computation, Information and Technology
Sigl, Georg (Prof. Dr.)
Sigl, Georg (Prof. Dr.); Müller-Gritschneder, Daniel (Prof. Dr.)
ELT Elektrotechnik
Post-quantum cryptography, lattice-based cryptography, embedded devices, hardware accelerators, implementation attacks
Post-Quanten-Kryptografie, gitterbasierte Kryptografie, eingebettete Geräte, Hardwarebeschleuniger, Implementierungsattacken
DAT 460
The significant advances in the development of quantum computers lead to a severe threat for cryptographic applications. This dissertation focuses on efficient and secure implementations of cryptography resistant to quantum computer attacks. In this context, tailored hardware accelerators and system design strategies are investigated. The results show that even small embedded devices can integrate quantum-resistant cryptography when accelerators and instruction set extensions are used.
Die Fortschritte im Bereich von Quantencomputern führen zu einer Bedrohung für kryptografische Anwendungen. Diese Dissertation analysiert die effiziente und sichere Implementierung von Kryptografie, die resistent gegen Quantencomputer-Angriffe ist. In diesem Zusammenhang werden Hardwarebeschleuniger und Designstrategien untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass durch Beschleuniger und Befehlssatzerweiterungen selbst kleinste eingebettete Geräte quantenresistente Kryptografie integrieren können.
16.03.2022
22.12.2022