Interaction Forms for Digital Design
Originaluntertitel:
A Concept and Prototype for a Computer-Aided Design Platform for Urban Architectural Design Scenarios
Schubert, Gerhard
Institution:
Fakultät für Architektur
ARC Architektur
Technical University of Munich; TUM; Chair of Architectural Informatics; TUM Department of Architecture; early design phases; design decision support; urban design; user interface; augmented reality; architecture; urban planning; design
ARC 045
Can the computer be a creative tool in the early phases of architectural design? Despite rapidly advancing digitization, analog design tools – from freehand sketches to models – shape the initial development of architectural ideas. At this stage, the computer is not yet part of the equation. It is detached from the design activity, and only put to use in the next step, for calculating, analyzing, simulating and presenting concrete ideas. Gerhard Schubert analyzes this discrepancy and examines b...     »
Der Computer als kreatives Werkzeug in frühen architektonischen Entwurfsphasen? Trotz rapide voranschreitender Digitalisierung prägen analoge Entwurfswerkzeuge — von der Handskizze bis zum Modell — die anfängliche Entwicklung architektonischer Ideen. Der Computer bleibt zunächst außen vor. Losgelöst von der entwerferischen Tätigkeit, kommt der Rechner erst im nächsten Schritt bei konkreten Ideen zur Berechnung, Analyse, Simulation sowie Präsentation zum Einsatz. Gerhard Schubert analysiert...     »
Hinweis:
Translated and revised edition of the dissertation with the original title „Interaktionsformen für das digitale Entwerfen - Konzeption und Umsetzung einer rechnergestützten Entwurfsplattform für die städtebaulichen Phasen in der Architektur“ which was published by the Technical University of Munich in 2014.
Volltext / DOI:
doi:10.14459/2021md1610329