User: Guest  Login
Schott, Frauke
Title:
Ein Reliquienschrein des 18. Jahrhunderts: Studien zur Gestaltung und Technik
Der Reliquienschrein stammt vermutlich aus dem süddeutschen Raum und wurde in den Ateliers des Bayerischen Landesamts für Denkmalpflege untersucht. Das ikonographische Programm der Klosterarbeiten (Reliquieneinfassungen) deutet auf einen jesuitischen Kontext hin. Die mit Marmorierung, Metallauflagen und Lüstern erzeugten Materialillusionen von Marmor, Goldstoff und rotem Samtwurden kunsttechnologisch untersucht. Zu den fasstechnisch dargestellten Materialien konnten Parallelen zu realen Material...     »
Translated abstract:
The origin of the reliquary can be assumed in south Germany and was examined in the Bavarian State Department of Historical Monuments. The iconographic programme of the relics indicates the origin in a Jesuit context. The illusion of the materials of marble, gold cloth and red velvet, created with marbling, gilding and silvering and coloured glazes, has been examined. The created illusions of the materials in gilding and painting techniques were compared to samples of real materials. The almost...     »
Keywords:
Reliquienschrein, Materialillusion, Rokoko, Marmorierung, Glanzlack, Copal-Sandarak-Lack, Lüster
Referee:
Prof. Dipl. Restaurator Erwin Emmerling; Dr. Johannes Hallinger