Masterarbeit
Autor(en):
Zeitlhöfler J.
Titel:
Nominal and observation-based attitude realization for precise orbit determination of the Jason satellites
Nominelle und beobachtungsbasierte Realisierung der Satellitenorientierung zur präzisen Bahnbestimmung der Jason Satelliten
Geodetic satellites are a main contributor of today’s monitoring of our planet. Highly accurate satellite measurements require precise satellite orbits. In this thesis, the influence of using attitude observations in contrast to a nominal yaw steering model for the Precise Orbit Determination (POD) of the three Jason satellites is investigated. The daily available attitude observation data, composed of satellite attitude quaternions and solar panel rotation angles, is analyzed and combined to we...     »
übersetzter Abstract:
Geodätische Satelliten sind heutzutage ein wichtiger Bestandteil der Erdbeobachtung. Hochgenaue Messungen der Erdoberfläche setzen dabei eine präzise Bestimmung des Satellitenorbits voraus. In dieser Arbeit werden die Einflüsse einer nominell modellierten Satellitenorientierung im Gegensatz zu einer beobachtungsbasierten Lagerealisierung auf die Satellitenbahn untersucht. Die beobachtete Satellitenlage, bestehend aus Lagequaternionen der Satellitenplattform und Rotationswinkeln beider Solarpanel...     »
POD, Jason, yaw steering, attitude
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen