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Original title:
Energieeffiziente aktive Dämpfung von Torsionsschwingungen im KFZ-Antriebsstrang
Translated title:
Energy-efficient active damping of torsional drive train oscillations in a passenger car
Author:
Pfleghaar, Joachim
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.); Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.)
Language:
de
Subject group:
MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
Keywords:
Aktive Schwingungsdämpfung, Zweimassenschwungrad, Drehungleichförmigkeit, Downsizing
Translated keywords:
Active Vibration Control, Dual Mass Flywheel, Downsizing
Abstract:
In dieser Arbeit wird ein neuer aktiv geregelter Torsionsdämpfer zur Minderung der Drehungleichförmigkeit von Verbrennungsmotoren beschrieben. Dieser Dämpfer erreicht durch die Regelung mit einer adaptiven Störgrößenaufschaltung eine hohe Wirksamkeit und durch eine neue Aktorplatzierung zudem eine hohe Energieeffizienz. Die Effektivität und Energieeffizienz des neuen Dämpfers werden zunächst theoretisch begründet und anschließend mit Hilfe eines Versuchsträgers am Prüfstand nachgewiesen.
Translated abstract:
This thesis describes a new actively controlled torsional damper, developed to reduce oscillations caused by the nonuniform torque of internal combustion engines. With the use of an adaptive feedforward control scheme this damper achieves a high effectiveness. At the same time it is very energy-efficient due to a new way of placing the actuator. The effectiveness and efficiency of the new damper are motivated theoretically and they are verified by test rig results obtained with a test carrier.
ISBN:
978-3-8439-1937-1
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1208396
Date of submission:
30.04.2014
Oral examination:
24.10.2014
File size:
14973647 bytes
Pages:
214
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20141024-1208396-0-6
Last change:
20.03.2015
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