User: Guest  Login
Original title:
A hackathon approach for design education to enable quantitative analysis of effort spent, product concept quality, and learning effect in technical higher education
Translated title:
Ein Hackathon Ansatz für die Designausbildung zur quantitativen Analyse des Aufwands, der Produktkonzeptqualität und des Lerneffekts in der technischen Hochschulausbildung
Author:
Martins Pacheco, Nuno Miguel
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Lehrstuhl für Produktentwicklung und Leichtbau (Prof. Zimmermann)
Advisor:
Zimmermann, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Zimmermann, Markus (Prof. Dr.); Diefenthaler, Annette (Prof.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau; WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
hackathon, design education, engineering students, technical higher education, fuzzy front end, prototyping, data collection, quantitative analysis
Translated keywords:
Hackathon, Designausbildung, Ingenieurstudenten, technische Hochschulausbildung, Fuzzy Front End, Prototyping, Datenerhebung, quantitative Analyse
TUM classification:
MAS 030; WIR 600
Abstract:
This thesis introduces a hackathon approach for design education as part of engineering education. This approach was implemented in an academic hackathon to measure team effort spent, product concept quality, and learning effect. The study found a significant positive correlation between effort spent in the solution phase and product concept quality but no correlation with learning effect and effort in the problem phase, requiring further investigation.
Translated abstract:
In dieser Arbeit wird ein Hackathon-Ansatz für die Designausbildung als Teil der Ingenieurausbildung vorgestellt. Dieser Ansatz wurde in einem akademischen Hackathon angewandt, um den Teamaufwand, die Produktkonzeptqualität und den Lerneffekt zu messen. Die Studie ergab einen signifikanten positiven Zusammenhang zwischen dem Aufwand in der Lösungsphase und der Produktkonzeptqualität, aber keinen Zusammenhang mit dem Lerneffekt und dem Aufwand in der Problemphase, was weitere Untersuchungen erfor...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1744037
Date of submission:
04.06.2024
Oral examination:
06.12.2024
File size:
180557338 bytes
Pages:
177
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20241206-1744037-0-4
Last change:
19.12.2024
 BibTeX