User: Guest  Login
Original title:
Experimental characterization of overlapping genes in enterohemorrhagic E. coli: Overexpression phenotypes and high-throughput NGS analysis of transcription start sites
Translated title:
Experimentelle Charakterisierung von überlappenden Genen in enterohämorrhagischem E. coli: Überexpressionsphänotypen und Hochdurchsatz NGS Analyse von Transkriptionsstarts
Author:
Zehentner, Barbara Katrin
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Advisor:
Scherer, Siegfried (Prof. Dr.)
Referee:
Scherer, Siegfried (Prof. Dr.); Liebl, Wolfgang (Prof. Dr.); Hall, Lindsay (Dr.)
Language:
en
Subject group:
BIO Biowissenschaften
TUM classification:
BIO 260d
Abstract:
The genome of Escherichia coli O157:H7 EDL933 (EHEC) harbors 5498 annotated genes. This study shows that transcription of additional open reading frames (ORFs) overlapping annotated genes in a different reading frame starts at defined positions and seems to be regulated by environmental conditions. Even more, overexpression of 53 overlapping ORFs yields phenotypes indicating protein-dependent functionality. Therefore, overlapping open reading frames are transcribed and translated non-randomly, d...     »
Translated abstract:
Im Genom von Escherichia coli O157:H7 EDL933 (EHEC) sind 5498 Gene annotiert. Die vorliegende Arbeit zeigt, dass weitere offene Leserahmen (ORFs) in anderen Leserahmen definierte Transkriptionsstarts besitzen, die vermutlich durch Umweltbedingungen reguliert werden. Außerdem führt die Überexpression von 53 überlappenden ORFs zu Phänotypen, was auf ein protein-kodierendes Potential hinweist. Deshalb kann angenommen werden, dass überlappende offene Leserahmen gezielt transkribiert und translatiert...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1522810
Date of submission:
05.11.2019
Oral examination:
07.05.2020
File size:
43529783 bytes
Pages:
298
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20200507-1522810-1-6
Last change:
07.05.2021
 BibTeX