User: Guest  Login
Original title:
Charakterisierungs- und Simulationsmethodik zum Versagensverhalten energieabsorbierender Faserverbundstrukturen
Translated title:
Methods to characterize and simulate the failure behaviour of energy absorbing composite structures
Author:
Feindler, Nico
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Middendorf, Peter (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Faserverbund, Energieabsorption, Simulation, Automobil
Translated keywords:
Composite, crushing, energy absorption, crashworthiness, crash simulation, automotive
Abstract:
In der Arbeit werden experimentelle und numerische Methoden vorgestellt, mit denen das Versagensverhalten von energieabsorbierenden FVK-Strukturen näher analysiert wird. Ausgehend von der Werkstoffcharakterisierung werden die entwickelten Simulationsmethoden für eine Detailanalyse von axial belasteten FVK-Strukturen genutzt. Hierbei wird über das eingeführte „Konzept des wirksamen Querschnitts“ eine Vordimensionierung der spezifischen Kennwerte durchgeführt. Für eine Gesamtfahrzeugsimulation wir...     »
Translated abstract:
The present paper describes experimental and numerical methods to investigate the crush behaviour of composites. Based on the experimental characterization the developed numerical methods are used for a detailed analysis of axial loaded composite structures. The introduced “concept of effective cross section” is used for the analysis of the specific energy absorption. For the integration in a car-crash-simulation a time efficient finite element method is developed.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1108924
Date of submission:
27.06.2012
Oral examination:
17.12.2012
File size:
8089446 bytes
Pages:
197
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20121217-1108924-1-9
Last change:
06.02.2013
 BibTeX