User: Guest  Login
Original title:
Flexibles Energiemanagement für hybride Nutzfahrzeuge
Translated title:
Flexible Energy Management for Hybrid Commercial Vehicles
Author:
Meis, Claudia
Year:
2016
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Spiegelberg, Gernot (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
VER 020d
Abstract:
Aufgrund des Kostendrucks und der Variantenvielfalt in der Nutzfahrzeugbranche wurde ein flexibles Energiemanagement für hybride Nutzfahrzeuge entwickelt, das die Betriebskosten minimiert und für verschiedenste Fahrzeugvarianten nach demselben Prinzip arbeitet. Hierzu wird ein marktbasierter Ansatz verwendet, der durch einen Handel im Fahrzeug die Leistungsverteilung zwischen den Komponenten festlegt. Der Ansatz wird auf Basis von Simulationsergebnissen und Messungen diskutiert und einem regelba...     »
Translated abstract:
Due to cost pressure and the broad variety in the commercial vehicle sector, a flexible energy management for hybrid commercial vehicles is developed to minimize operating costs and handle different types of vehicles equally. A market based approach is used to determine the power distribution between the components within the vehicle. Based on simulation results and measurements the approach is discussed and compared to a rule based approach.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1280901
Date of submission:
12.11.2015
Oral examination:
07.04.2016
File size:
2485436 bytes
Pages:
157
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20160407-1280901-1-1
Last change:
25.04.2016
 BibTeX