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Original title:
Modeling of Take-Over Performance in Highly Automated Vehicle Guidance 
Translated title:
Modellierung der Übernahmeleistung in hochautomatisierter Fahrzeugführung 
Year:
2016 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Peus, Claudia (Prof. Dr.); Happee, Riender (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Automated Driving, Take-Over, Performance, Regression, Autonomous Driving 
Translated keywords:
Automatisiertes Fahren, Übernahme, Leistung, Regression, Autonomes Fahren 
TUM classification:
TEC 900d 
Abstract:
Withdrawing the driving task from automated vehicle guidance at system limits is a key safety and controllability aspect of future highly automated vehicles. Based on a series of driving simulator studies, major factors that influence driver’s performance in take-over scenarios are identified and a validated, quantitative modeling approach for temporal and qualitative aspects of the take-over is proposed. 
Translated abstract:
Das Übernehmen der Fahraufgabe an Systemgrenzen automatisierter Fahrzeugführung ist ein entscheidender Sicherheits- und Kontrollierbarkeitsaspekt zukünftiger, hochautomatisierter Fahrzeuge. Basierend auf einer Serie von Fahrsimulationsstudien werden die Haupteinflussfaktoren auf die Fahrerleistung in Übernahmesituationen identifiziert und ein validierter, quantitativer Modellierungsansatz zeitlicher und qualitativer Aspekte der Übernahme vorgestellt. 
Oral examination:
24.11.2016 
File size:
6195642 bytes 
Pages:
187 
Last change:
15.12.2016