Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Baier, Horst Prof. Dr.-Ing.
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Flugzeugvorentwurf, Rumpfquerschnitt, Optimierung
Translated keywords:
preliminary aircraft design, fuselage cross section, optimisation
Der Rumpfquerschnitt von Verkehrsflugzeugen bestimmt die Gestaltung der Flugzeugkabine und hat einen großen Einfluss auf die wesentlichen Eigenschaften des Flugzeugs. Ein Hersteller versucht aus Kostengründen seine gesamte Produktpalette mit einer möglichst geringen Anzahl verschiedener Querschnitte zu fertigen, die bis zu 60 Jahre lang produziert werden. In Folge ist die Entwicklung von neuen Querschnitten eine bedeutende Aufgabe, die einen großen Einfluss auf den wirtschaftlichen Erfolg eines...     »
The fuselage cross section of large commercial jet aircraft defines the cabin and influ-ences fundamental properties of the overall aircraft. The manufacturers keep the number of different cross sections used as low as possible in order to save cost. Cross sections are kept in production for up to 60 years. This makes the development of new cross section a momentous job with major influence on the economical success of a new aircraft type. This thesis introduces a method to obtain suitable cross...     »
Last change:
27.01.2011