Perpendicular Nanomagnets: The Building Blocks of Field-Coupled Logic Devices
Originaluntertitel:
Magnetization Reversal of Ion-Beam Engineering Single-Domain Nanomagnets with Perpendicular Magnetic Anisotropy
Senkrechte Nanomagnete: Die Bausteine Feldgekoppelter Logikschaltungen
Übersetzter Untertitel:
Schaltverhalten von ionenbestrahlten Nanomagneten mit senkrechter magnetischer Anisotropie
Mendisch, Simon
TUM School of Computation, Information and Technology
Becherer, Markus (Priv.-Doz. Dr. habil.)
Becherer, Markus (Priv.-Doz. Dr. habil.); Csaba, Gyorgy (Prof., Ph.D.)
ELT Elektrotechnik
Magnetism, Perpendicular Magnetic Anisotropy, Perpendicular Nanomagnetic Logic, Beyond CMOS,
Magnetismus, Senkrechte Anisotropie, Perpendicular Nanomagnetic Logic, Beyond CMOS
TEC 030
Perpendicular Nanomagnetic Logic Systems use nanometer-sized magnets for digital computing. For this purpose, the magnets must feature unique properties, allowing fast, low power, and reliable switching. This work focuses on the physical properties of nanomagnets, necessary to meet the device and system-level requirements. In this context, various metallic multilayer systems are experimentally explored and optimized. Afterwards, realistic performance estimates and prospects are discussed.
Senkrechte Nanomagnetische Logik nutzt Magnete für digitale Datenverarbeitung. Um schnelles, energiesparendes sowie zuverlässiges Schalten zu ermöglichen, müssen die Magnete spezielle Eigenschaften aufweisen. Diese Arbeit untersucht die physikalischen Eigenschaften von Nanomagneten, um diese Anforderungen auf Bauelement- und Systemebene zu erfüllen. Zu diesem Zweck werden verschiedene Mehrschichtsysteme analysiert. Anschließend werden daraus abgeleitete Perspektiven für Anwendungen diskutiert.
13.04.2022
03.11.2022