An investigation of women's and men's perceptions and meanings associated with food risks
Wahrnehmung und Bedeutung von Lebensmittelrisiken – Ein Vergleich zwischen Frauen und Männern
Bieberstein, Andrea
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Prof. Dr. Jutta Roosen
Prof. Dr. Jutta Roosen; Ihsen, Susanne (Prof. Dr)
WIR Wirtschaftswissenschaften
risk perception, gender, means-end chains
Risikowahrnehmung, Gender, Means End Chain-Analyse
The thesis adds to the research aiming at understanding gender differences in risk assessment. It provides a systematic investigation of the perceptions of food risks of women and men. By means of a systematic literature review, it was first examined whether a consistent gender gap exists. Results show that the gap between women’s and men’s risk evaluations is especially consistent for technological hazards, but in general rather small. Second, the meanings that women and men attach to various f...     »
Die Dissertation erweitert die Forschung im Bereich der Risikobewertung und Geschlecht. Sie untersucht, wie Frauen und Männer Lebensmittelrisiken wahrnehmen. Mittels eines systematischen Literaturüberblicks wurde zunächst untersucht, ob ein konsistenter Geschlechterunterschied in der Bewertung von Lebensmittelrisiken vorliegt. Die Ergebnisse zeigen, dass Unterschiede in erster Linie für technikbasierte Lebensmittelrisiken bestehen, die von Frauen meist als risikoreicher eingestuft werden. Des We...     »
03.03.2014