User: Guest  Login
Original title:
Das Selbst- und Bildungsverständnis von Waldpädagogen
Original subtitle:
Eine Erhebung subjektiver Theorien in Anlehnung an das Modell „Inneres Team“ nach Schulz von Thun
Translated title:
The self-concept and understanding of education of forest pedagogues
Translated subtitle:
A survey of subjective theories based on the model "Inner Team" according to Schulz von Thun
Author:
Dobler, Günter
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Advisor:
Suda, Michael (Prof. Dr.)
Referee:
Gundermann, Egon (Prof. Dr.); Suda, Michael (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften; FOR Forstwissenschaften; PSY Psychologie; WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Qualitative Forschung, Inneres Team, innere Stimmen, Waldpädagogik
Translated keywords:
qualitative research, Inner Team, inner voices, forest pedagogics
Controlled terms:
Pädagoge; Umwelterziehung; Selbstbild; Selbstverständnis; Bildungsverhalten; Innere Stimme; Empirische Sozialforschung
TUM classification:
UMW 021d; SOZ 740d; SOZ 710d
Abstract:
Anhand der Frage nach dem Selbst- und Bildungsverständnis forstlicher Waldpädagogen wird eine Erhebungsmethode für den Einsatz in der qualitativen Sozialforschung erprobt und bewertet. Die Methode basiert auf dem Modell „Inneres Team“ nach Schulz von Thun. Die Befragten visualisieren hierbei in Zeichnungen „innere Stimmen“ und deren wechselseitigen Einflüsse, die sich in erfragten Situationen einstellen. Innere Stimmen repräsentieren von den Befragten wahrgenommene oder vermutete psychische Kräf...     »
Translated abstract:
Through the investigation of the self-concept of forest pedagogues and their view on education, a survey method for use in qualitative social research is being tested and evaluated. The method is based on the model "Inner Team" according to Schulz von Thun. Respondents visualize in drawings "inner voices" and their mutual influences in situations queried. Inner voices represent psychic forces perceived or assumed by the respondents, which include, among other, cognitive, emotional and motivation...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1093546
Date of submission:
15.12.2011
Oral examination:
08.05.2012
File size:
4085435 bytes
Pages:
293
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20120508-1093546-1-3
Last change:
17.01.2018
 BibTeX