Patient- specific hiPSCs were generated from fibroblasts carrying a CALM1 mutation and differentiated into cardiomyocytes in vitro. A LQTS disease phenotype on cardiomyocytes was confirmed electrophysiologically, displayed as AP prolongation and incomplete CDI of Cav1.2 channels. Correction of LQTS- causing CALM1 mutations and knock- out of the CALM1 gene were attempted in patients’ hiPSCs using the CRISPR/ Cas9 technology. Further, a MEIS1 gene knock- out by CRISPR/ Cas9 was performed in a control hiPSC line. The full MEIS1 knock- out was confirmed on transcriptional and protein level and effects on cardiogenesis were assessed in vitro.
Übersetzte Kurzfassung:
Patienten- spezifische hiPSCs wurden aus Fibroblasten mit einer CALM1 Mutation generiert und in vitro zu Kardiomyozyten differenziert. Ein LQTS Phänotyp wurde in Kardiomyozyten elektrophysiologisch bestätigt, dargestellt als verlängertes AP und unvollständiges CDI von Cav1.2 Kanälen. Die Korrektur und ein knock- out der LQTS verursachenden CALM1 Mutation mit Hilfe der CRISPR/ Cas9 Technologie wurden angestrebt. Des Weiteren wurde mit CRISPR/ Cas9 ein MEIS1 knock- out in einer Kontroll- hiPSC Linie durchgeführt. Der vollständige MEIS1 knock- out wurde auf transkriptioneller und proteinbiologischer Ebene bestätigt und Auswirkungen auf die Kardiogenese untersucht.