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Original title:
Deformation und Zerfall von Flugzeugwirbelschleppen in turbulenter und stabil geschichteter Atmosphäre
Translated title:
Deformation and Decay of Aircraft Wake Vortices in a Turbulent and Stably Stratified Atmosphere
Author:
Hennemann, Ingo
Year:
2010
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Holzäpfel, Frank (Dr. habil.)
Referee:
Adams, Nikolaus A. (Prof. Dr. habil.); Schumann, Ulrich (Prof. Dr. Dr. habil.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Grobstruktursimulation, Zirkulation, Wirbelschleppe, Wirbelring, Wirbelkrümmung, Crow-Instabilität
Translated keywords:
Large Eddy Simulation, Circulation, Wake Vortex, Vortex Ring, Vortex Curvature, Crow-Instability
Abstract:
Flugzeugwirbelschleppen leben neueren Beobachtungen zufolge deutlich länger als zumeist angenommen. Nachfolgende Flugzeuge, die in die Wirbelschleppe gelangen, erfahren ein Rollmoment, welches von der Deformation der Wirbel abhängt. Daher wird in dieser Arbeit mit Grobstruktursimulationen (LES) die Dynamik von Wirbelschleppen in der turbulenten und geschichteten Atmosphäre untersucht. Insbesondere wurde ein Verfahren entwickelt, welches den Verlauf der Wirbelkernlinie präzise identifiziert u...     »
Translated abstract:
Aircraft wake vortices have been observed to often live much longer than expected. Following aircraft encountering the wake vortices experience a rolling moment which depends on the deformation of the vortices. With the help of Large-Eddy Simulations (LES), this work investigates the dynamics of wake vortices in a turbulent and stratified atmosphere. Particularly, a method was developed which precisely determines the vortex core line. For the first time, the curvature of that line was analysed...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=823304
Date of submission:
18.11.2009
Oral examination:
30.03.2010
Pages:
162
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20100330-823304-1-1
Last change:
09.06.2010
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