Vestibularisschwannom-Resektionen – die Lernkurve eines jungen Neurochirurgen
Translated title:
Resections of vestibular schwannomas – the learning curve of a young neurosurgeon
Author:
Hewing, Viktoria
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Medicine and Health
Advisor:
Lehmberg, Jens (Prof. Dr.)
Referee:
Lehmberg, Jens (Prof. Dr.); Heiser, Clemens (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Vestibularisschwannom, Lernkurve, Lebensqualität
Translated keywords:
vestibular schwannoma, learning curve, quality of life
TUM classification:
MED 608
Abstract:
Anhand von 112 Vestibularisschwannom-Resektionen soll die Lernkurve eines Neurochirurgen aufgezeigt werden. Dafür wurden die postoperativen Komplikationen und die allgemeine gesundheitsbezogene Lebensqualität ausgewertet. Die Fazialisparesen werden mit zunehmender Erfahrung des Chirurgen weniger und folgen somit einer Lernkurve. Auch die Lebensqualität bei Patienten mit Fazialisläsionen ist geringer. Das Hörvermögen wird hingegen tendenziell mit zunehmender Tumorgröße schlechter.
Translated abstract:
Based on 112 vestibular schwannoma resections, the learning curve of a neurosurgeon will be demonstrated. For this purpose, postoperative complications and general health-related quality of life were evaluated. Facial nerve palsy decreases with increasing surgeon experience and thus follows a learning curve. Also lower quality of life is experienced by patients with postoperative facial nerve palsy. In contrast, hearing ability tends to worsen with increasing tumor size.