Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Otter, Martin (Prof. Dr.)
Referee:
Otter, Martin (Prof. Dr.); Wagner, Ulrich (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
More Electric Aircraft; network stability; power quality; modeling; simulation; Modelica
Translated keywords:
More Electric Aircraft; Netzwerkstabilität; Stromqualität; Modellierung; Simulation; Modelica
TUM classification:
ELT 855d; ELT 868d
Abstract:
In the “More Electric Aircraft” concept, electric equipment is replacing hydraulic, pneumatic and mechanical equipment. This architecture provides much room for optimization but interactions of components have to be analyzed on a bigger scale. This thesis contributes to the design and analysis of the electrical network system in terms of network stability and power quality by model-based methods which are suitable for modern large aircraft.
Translated abstract:
Das „More Electric Aircraft“-Konzept sieht vor, hydraulische, pneumatische und mechanische Flugzeugkomponenten durch elektrische Systeme zu ersetzen. Damit können auf Flugzeugebene Synergieeffekte besser genutzt werden. Gleichzeitig erfordert das größere System eine genauere Untersuchung der Wechselwirkungen. Die Arbeit beschäftigt sich mit modellbasierten Methoden zur Auslegung und Analyse von modernen Flugzeug-Bordnetzarchitekturen bezüglich Netzwerkstabilität und Stromqualität.