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Original title:
Investigation of a shape adaptive aircraft wing leading edge with pneumatic actuation
Translated title:
Untersuchung einer form-adaptiven Flügelvorderkante mit pneumatischen Aktuatoren
Author:
Kirn, Johannes
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Baier, Horst (Prof. Dr.)
Referee:
Baier, Horst (Prof. Dr.); Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
MAS 030d
Abstract:
An active shape-adaptive wing leading edge enables the requirements of a smooth, continuous surface for a laminar wing. For the actuation light and robust pneumatic actuators were designed, which work area-wide. For these a special material was developed. Large area contact and non-linear behavior were considered in the development of the overall simulation model, which was validated through component testing. The novel design was assessed and compared positively with existing leading edge syste...     »
Translated abstract:
Eine aktiv-formadaptive Flügelvorderkante erfüllt die Anforderung eines Laminarflügels nach einer glatten, stetigen Oberfläche. Zur Verformung wurden leichte, robuste und flächig-wirkende pneumatische Aktuatoren entworfen und für diese ein eigenes Material entwickelt. Großflächige Kontakte und nicht-lineares Verhalten wurden bei der Entwicklung des Simulationsmodels berücksichtigt und mit Versuchen an Labormodellen validiert. Das neuartige System wurde mit bestehenden Systemen verglichen und erw...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1290351
Date of submission:
21.01.2016
Oral examination:
08.03.2017
File size:
9130607 bytes
Pages:
182
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20170308-1290351-1-0
Last change:
12.04.2017
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