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Original title:
Beurteilung der Kantenbelastung beim Scherschneiden höchstfester Stahlbleche mit Hilfe der Finiten-Element-Methode
Translated title:
Numerical evaluation of cutting edge loads in the process of blanking high strength steel sheets
Author:
Panico, Tiziano
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Hoffmann, Hartmut (Prof. Dr.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.); Hoffmann, Hartmut (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Karosseriebau, Kantenbelastung, FEM, Finite Elemente, Festigkeit, hochfeste Stähle, Schneidwerkzeug, Schneidkante
Translated keywords:
automotive, body part production, cutting edge load, blanking, FEM, finite elements, high strength steel, blanking tool, cutting edge
Abstract:
Im Fahrzeug-Karosseriebau werden zur Erhöhung der Gesamtkarosseriefestigkeit zunehmend Stahlbleche mit hoher Festigkeit eingesetzt. Die sich daraus ergebenden hohen Belastungen der Schneidkanten bei der Karosserieteilefertigung stehen in direktem Zusammenhang mit Produktionsstörungen aufgrund von Messerversagen. Im Rahmen dieser Arbeit wurde eine FE-Methode entwickelt und praxisgerecht verifiziert, die dem Werkzeugkonstrukteur die Möglichkeit bietet, die Kantenbelastung beim Scherschneiden höch...     »
Translated abstract:
The demand for raising overall strength of car bodies leads to increased usage of high strength steel sheet metal in the automotive body part production. The cutting edges of blanking tools therefore face constantly raising loads, increasing the risk of tool failure and production down time. This doctoral thesis deals with the development of a numerical method that enables design engineers to predict and optimize the load on cutting edges while blanking high strength steel sheets.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1083736
Date of submission:
22.09.2011
Oral examination:
10.07.2012
File size:
5865642 bytes
Pages:
154
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20120710-1083736-1-0
Last change:
02.08.2012
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