User: Guest  Login
Original title:
Benutzerzentrierte Entwicklung und fahrergerechte Auslegung eines Querführungsassistenten
Translated title:
User focused Development and driver orientated Design of a Lateral Control Assistant
Author:
Mann, Mathias
Year:
2008
Document type:
Dissertation
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Heißing, Bernd (Univ.-Prof., Dr.-Ing.)
Referee:
Bubb, H. (Univ-Prof. Dr. rer.nat.); Heißing, B. (Univ.-Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Fahrerassistenzsystem, Kraftfahrzeug, Querführung, Mensch-Maschine-Schnittstelle
Translated keywords:
driver assistance system, motor vehicle, lateral control, human machine interface
Abstract:
Die Dissertation stellt Ansätze und Ergebnisse vor, nach denen die Entwicklung eines Querführungsassistenten im Rahmen eines, dem Systems Engineering entliehenen, problemorientierten Entwicklungspfades unter dem Ziel kooperativer Fahrerassistenz vollzogen werden kann. Der Querführungsassistent unterstützt den Fahrer in den Aufgaben Spurwechsel und Spurhaltung, um das Unfallrisiko bei Durchführung dieser beiden querführenden Fahrmanöver deutlich zu reduzieren. Ein besonderes Augenmerk liegt dabei...    »
Translated abstract:
This dissertation describes appropriate approaches and outcomes guiding developmental processes and defining functionality of a lateral control assistant. The work is based upon systems engineering and follows a problem orientated development path achieving cooperative driver assistance. The lateral control assistant supports the driver in both changing and maintaining lanes to reduce the risk of accidents when executing these two lateral driving manoeuvres. Special attention is turned to the hu...    »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=623008
Last change:
17.01.2012
 BibTeX